Voorjaarsvergadering 2017

De VWR Voorjaarsvergadering vindt plaats op vrijdag 30 juni 2017 in Groningen. Het thema van de vergadering is ‘De gevoelstemperatuur van het strafrecht’. De voorjaarsvergadering en de algemene ledenvergadering vinden plaats in het Van Swinderenhuys aan de Oude Boteringestraat 19 in Groningen.

Thema
Geen terrein van het recht is zo beladen met emoties als het strafrecht. Streng of niet streng, vergelding of preventie, vrije wil of gedetermineerd; het zijn stuk voor stuk discussies waarover iedereen wel een mening heeft. Deze meningsverschillen zijn niet alleen waarneembaar in het publieke debat over de functie van het strafrechtssysteem. Emoties raken ook de directe betrokkenen bij een strafproces: daders, slachtoffers èn rechters. Ze kunnen zo procesgang en uitkomst beïnvloeden.

Hoog tijd dus voor een afstandelijk filosofisch perspectief. De zomervergadering van de VWR is daarom gewijd aan strafrechtfilosofie.  Daarbij komen de volgende thema’s aan de orde:

• De rol van het slachtoffer in het strafrecht
  • Het strafrechtelijk bewijs
  • De internationalisering van het strafrecht (terrorisme, mensensmokkel, internationale conflicten)

11.00: Welkom met koffie
11.30: Algemene Ledenvergadering
12.30: Parallelsessies
13.30: Lunch
14.00: Parallelsessies
15.00: Theepauze
15.30: Parallelsessies
16.30: Uitreiking VWR Dissertatieprijs
17.00: Borrel

De voorjaarsvergadering en de algemene ledenvergadering vinden plaats in de Glazen Zaal. De parallelsessies vinden plaats in de Glazen Zaal en de Club Lounge.

Het volledige programma met meer informatie over de lezingen en presentaties vindt u hier.