30 mei 2018 – Lezing David Luban over beroepsethiek advocaten

by Admin on mei 17, 2018

Datum: 30 mei 2018, 16:00 – 17:30

Locatie: Faculteit der Rechtsgeleerdheid UvA, gebouw REC A, Nieuwe Achtergracht 166, zaal A3.15

Toegang: gratis

Aanmelden: D.J.B.deWolff@uva.nl

Onder de titel ‘Legal Ethics in the Spotlight: Guantánamo, the White House, and #MeToo’ geeft David Luban, hoogleraar Rechtsfilosofie aan Georgetown University en vooraanstaand denker op het gebied van beroepsethiek voor juristen, op woensdag 30 mei een lezing bij het Amsterdam Center on the Legal Professions van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Luban belicht in zijn lezing de dubieuze rol van advocaten aan de hand van enkele recente, spraakmakende juridische schandalen. Wat hebben deze zaken gemeen? Is er sprake van een tendens en laten advocaten zich lenen voor praktijken die haaks staan op belangrijke waarden van de rechtstaat, zoals een eerlijk proces of het recht op vrije toegang tot een advocaat? Als machtige partijen de uitgangspunten van de rechtstaat minachten en in gevaar brengen, moeten advocaten juist opkomen voor de rechtstaat, niet voor de vijanden ervan. Maar welke ruimte hebben advocaten om hun verantwoordelijkheid op een goede manier waar te maken?

Na de lezing is er ruimte voor discussie met prof. Luban.

David Luban schreef talrijke boeken en artikelen over beroepsethiek, waaronder Lawyers and Justice: An Ethical Study (1988) en Legal Ethics and Human Dignity (2007).