Publiekscollege Rechtsstatelijkheid verkiezingsprogramma’s

by admin on maart 9, 2017

Op 14 maart 2017 organiseert de Vrije Universiteit Amsterdam een publiekscollege over de rechtstatelijkheid van de verkiezingsprogramma’s. Hoogleraar Wouter Veraart, voorzitter van de commissie Rechtsstatelijkheid in Verkiezingsprogramma’s 2017, bespreekt waarom het zorgwekkend is dat voorstellen in verkiezingsprogramma’s tegen de rechtsstaat ingaan.

Een media-explosie volgde toen bekend werd dat veertig procent van de verkiezingsprogramma’s voorstellen bevat die lijnrecht ingaan tegen fundamentele rechten en de uitgangspunten van de rechtsstaat. Vijf partijen kregen rode signaleringen, een verdubbeling ten opzichte van de vorige verkiezingsronde. Wouter Veraart spreekt van “een zorgwekkende ontwikkeling in een turbulente tijd”.

Maar waarom is dit eigenlijk zo’n zorgwekkende ontwikkeling en wat heeft de commissie precies onderzocht? In zijn publiekscollege  beantwoordt Wouter Veraart deze vragen. Hij bespreekt de bevindingen uit het commissierapport en gaat in op de reacties die hierop volgden. Het rapport zelf is te vinden op de website van de Nederlandse Orde van Advocaten.

17.30-18.10 uur: Publiekscollege Wouter Veraart
18.10-18.30 uur: Pauze
18.30-19.15 uur: Vragen en discussie
19.15-20.00 uur: Afsluiting en borrel

Wanneer & waar
Dinsdag 14 maart
KC-07, Hoofdgebouw, Vrije Universiteit Amsterdam
(Direct tegenover de hoofdingang.)

De avond is openbaar en vrij toegankelijk. Aanmelden wordt op prijs gesteld.

Comments on this entry are closed.

Previous post:

Next post: