Expert-seminar herstelrecht

by admin on mei 8, 2015

Op vrijdag 5 juni 2015 organiseert de VU een expert-seminar over herstelrecht.

Herstelrecht kent een indrukwekkende wereldwijde opmars. Inmiddels wordt ook in Nederland druk geëxperimenteerd met herstelrecht. Zo lopen er op het moment verschillende pilots waarin herstelbemiddeling centraal staat. Beide regeringspartijen zijn het er over eens dat herstelbemiddeling een belangrijke aanvulling vormt voor het strafrecht. Het herstelrecht heeft als uitgangspunt dat strafrechtelijke conflicten (gedeeltelijk) op een informele manier afgehandeld kunnen worden. Dader en slachtoffer dienen in gemeenschappelijk overleg met behulp van een begeleider, familieleden en mogelijk leden van de gemeenschap tot een vergelijk te komen. Dat vergelijk bestaat er in de regel uit dat de dader zijn excuses aanbiedt en dat partijen het eens worden over reparatiewerkzaamheden.

Tijdens het expert-seminar spreken voor- en tegenstanders met elkaar over herstelrecht. Twee thema’s komen daarbij aan bod: de (mogelijke) ideologie van herstelrecht en het mensbeeld dat centraal staat binnen het herstelrecht. Sprekers tijdens het seminar zijn onder andere Lode Walgrave (hij geldt internationaal als één van de autoriteiten op het gebied van herstelrecht), Jacques Claessen en Vincent Geeraets.

Voor meer informatie over dit expert-seminar kunt u terecht bij Vincent Geeraets: v.c.geeraets@vu.nl